lördag 18 september 2010

Lite för mycket om första veckan

Första veckan blev en kortvecka, jag kom ju på tisdagen, så det var onsdag till fredag som gällde för arbete. Arbete och arbete, mest acklimatisering faktiskt. Fast lite jobb blev det, bland annat i form av en trevlig middag som inte gick av för hackor. Dagen efter (Nej, jag hade INTE ont i huvudet!) följde jag med på kundmöte och träffade våra kontaktpersoner från driftssidan. Mycket kul att se deras store vise igen, han är inte stor, men är ett riktigt bra exempel på en person som utstrålar stor pondus och vishet. En riktig nestor! Ni som var med på 70-talet förstår kanske vad jag menar, när säger att jag tycker han påminner om ugglan i fablernas värld.

Mera då? Jo se på f-n, jag började på en kurs i japanska och det redan 2/9, två dagar efter att jag anlänt! Hade turen att en kollega tipsat mig om ett institut som han tyckte var bra och när han ringde och kollade om de hade plats för mig, visade det sig att de skulle ha haft en grupplektion som startat, men ingen var anmäld. Men om jag var intresserad så fick jag, som enda deltagare, vara gruppen! Till gruppris! Så från och med den dagen går jag två gånger i veckan och plågar mig med Japanska och har alltså exklusiv rätt till läraren, fast till gruppris. Mycket bra, jag hoppas bara att det ger resultat, just nu ser det mörkt ut, men mer om det senare.

Mina saker som jag skickat bredvid det jag tog med mig på planet kom redan på lördagen 4/9. En mycket Japansk flyttkille kom upp med lådorna. Han insisterad på att hjälpa till att packa upp, bara för att verifiera att allt var helt! Sen tog han de tomma lådorna och bockade och försvann. Jag borde inte vara förvånad, för servicen här är remarkabel, men jag tycker ändå att det är ganska så svårgreppat med all service här.

Resten av lördagen tillbringade under kunniga guiders ledning, John M och Tomomi. Först togs jag till Muji (ja, det är samma kedja som vi har filialer av i Sverige). Ett eldorado för de som gillar vitt, grått, brunt och svart! Färgglädje så det står härliga till! En kul detalj är att här i Mujis hemland, kan man till och med köpa monteringsfärdiga Muji-hus! Jag funderar på att skaffa ett och placera det i kejserliga parken, undrar om någon skulle protestera? Nu kanske någon undrar vad jag gjorde på en sådan butik? Jo, även om jag bor möblerat med fullservice, så saknas en del saker ändå, och Muji har en del köksprylar som är bra. Efter Muji blev jag guidad till två internationella supermarkets, passade då på att köpa ost i bit samt müsli. Ja jag tog med en osthyvel! Det finns osthyvlar här, men de är av trådtyp och det är inget jag gillar. En intressant detalj är att den större av de två vi besökte har en övervåning som har en mycket välsorterad vin, öl samt sprit avdelning. Jag hittade tyvärr inte Flensburger pils, men däremot Fullers ESB (ja Erik, jag VET att du nu rynkar på näsan, men det fanns diverse trapist och sån också!), så nog var det en internationell butik.


Utsikten österut. Lampan uppe till vänster är månen!

Lägenheten? Jo tack, en rymlig trea på 86 Kvm. Stor altan, men absolut ingen utsikt. Bilderna här bredvid är tagna från altanen och som ni ser år det inte mycket sevärt. Fast lite vacker blir det i kvällsljus. Och området kryllar av restauranger, jo, det kryllar! På de ynka cirka 100 meter jag har ned till tunnelbanan ligger det tre (3!) restauranger! Och den gatan är i princip bara en gränd!


"Utsikt" västerut
 Jag nämnde ovan att jag saknar vissa saker i lägenheten, det som saknas mest är ljudanläggning! Stor Tv med DVD och massor med satellitkanaler finns, men ingen stereo, inte ens en radio. Så när jag får min första lön i JPY ska jag ta en runda och köpa en stereo. Dessutom behöver jag en riskokare (nej, inte en motorcykel, en riskokare!), brödrost och en vattenkokare. Men i övrigt är lägenheten helt fantastiskt bra. Tyst som inget jag tidigare upplevt och gott om utrymme.

/Bosse

2 kommentarer:

  1. Bosse,

    Vi får se om din undervisning i Japanska kommer ge resultat eller ej. Det är ju onekligen enklare om man kan lite grand av språket där man bor.

    Kul med lite ordentliga affärer där du kan köpa frukost med mera. Har du provat på att laga någon mat hemma i lägenheten ännu?

    I Sverige har vi nu på valhelgen ett riktigt tråkigt gråmulet väder. Igår regnade det mycket. Det kommer bli verkligen intressant att se vad valresultatet blir denna gång.

    SvaraRadera
  2. Jag läser ikapp här idag, har haft en sån där vanlig tokmånad :-( MEN, vad kul att läsa! Ska verkligen försöka komma dit. Hur säger man "Var ligger närmsta mataffär?" på japanska?

    SvaraRadera