söndag 16 januari 2011

Kaffe, hur svårt ska det vara? Och snart igenom halva romansviten! (Vecka 20)

Ny vecka, nya äventyr! Jag börjar med banken, jag har givetvis ett konto på en Japansk bank som min lön landar på. Från det kontot kan jag via nätet föra över pengar till Sverige, det är ju ett måste eftersom jag har räkningar att betala. Hur som, i förra veckan så skulle jag ändra maxbeloppet jag kan föra över, det hampade sig inte bättre än att jag då lyckades misslyckas med mitt password en gång för mycket (ja jag vet, klantigt!). Vad göra, jo ringa supporten! Det funkade riktigt bra tills dom begärde att jag skulle prata Japanska med dom för att dom skulle utföra mitt ärende! Det jag skulle berätta var min adress, sagt och gjort, jag gjorde ett försök, gick det bra? Näe… Inget annat återstod än att ta sig till ett bankkontor och där legitimera mig och efter det fylla i en blankett och så skulle allt vara klart, om cirka två veckor (tack Yoichi för all hjälp!)! Lite lustigt tycker jag, om jag ringer och pratar Japanska med supporten, då fixar dom det på en gång. Men om jag kommer in till kontoret, visar alla papper jag har, då tar det två veckor. Men som sagt, jag hade ju inget val, så så fick det bli. Nu var det absolut ingen ko på isen, jag hade pengar hemma för att täcka denna månads räkningar. Men nu blev det inte så lång väntan som dom sagt, ganska precis en vecka efter mitt besök på banken, låg det ett brev i posten som meddelade att nu var det klart. Nu var det inte första gången jag fått ett besked som sedan kortats, det är lite typiskt för mentaliteten här. Man vill inte skapa en förväntan man inte kan hålla, därför tar man i lite, så man är säker på att allt kommer att vara löst inom den ramen. Kanske en affärsidé att exportera hem? Att lära svenska hantverkare att tänka på det sättet istället för att som de gör idag, dvs. att lova att komma och fixa i morgon och sen hör man inte av dem mera det årtiondet!
Bright lights, big city! Utsikt från kontoret.
Sen tror jag, jag har slagit personligt rekord i sushi ätande! Lunchen i tisdags åts på ett sushiställe med rullband. Helt plötsligt kände jag mig ganska mätt, så jag räknade mina tallrikar. Det visade sig att jag hade 10 stycken, varje talrik har minst två bitar, så det gör 20 bitar. Men nu hör det till saken att jag hade en talrik med 6 bitar på, så summan blir 24. Och till det kom en ganska stor skål misosoppa. Blev jag mätt? Jo tack. Var det gott då? Ja gissa om, det var därför jag missade att hålla koll på hur mycket jag egentligen åt! Som tur är, är ju sushi ganska så smal mat och det är vad jag behöver nu. Vi (de andra egentigen) på kontoret har bestämt att vi ska ha BMI tävling. Vi ska väga oss varje måndag i tre månader och den som har sänkt sitt BMI mest under den tiden vinner. Personligen har jag efterlyst ett pris för den som ökar sitt BMI mest också! Tyvärr verkar det ha gått fram utan någon reaktion från tävlingsledningen, så jag får nog inget pris. Men det hela har i alla fall fört med sig att jag numera har införskaffat en badrumsvåg. Jag höll mig dock från att köpa en som i princip kunde allt, väga, BMI:a, prata (Japanska), mäta puls, mäta blodtryck osv. Jag köpte en som visade vikten, punkt slut.

Hur det gått med min romansvitsläsning, jag förstår att ni undrar, eller? Jo, jag har just avslutat första halvan av tredje delen! Med stormsteg närmar jag mig halva hela romansviten!  Jag har nog bara cirka 800 sidor dit. Men för att orka läsa den behöver jag ju kaffe. Som jag skrivit tidigare har jag problem med min medtagna mockabryggare, det var ju det där om min teori om gas och överhettning som inte gav någon kondensation av kaffet. Nästa steg i denna thriller är nu taget, jag har investerat i en IH platta, dvs. en liten induktionsplatta. Kostnaden för denna var något billigare än vad min bryggare kostat, så någon större investering var det inte. Nå väl, hur gick testet? Åt fanders! Det visar sig att det är kaffet det är fel på! Jag har för finmalet kaffe, så det liksom kloggar igen transportvägen! Hur jag vet det? Jo jag har kört bryggaren med bara vatten, då funkade det som en normal svensk sommar, dvs. mycket vatten kom det, fast i mitt fall i rätt läge. Så, förvänta er åtminstone ett kapitel till i detta ärende, kanske redan nästa vecka!
Jag har precis för mig att jag nämnde sushi alldeles nyss? Nåväl, i fredags var det dags igen. Fumio på kontoret har hjälpt mig mycket med mina skivinköp, så jag ville bjuda honom och hans flickvän på deras favoritrestaurang som tack för hjälpen. I alla fall innan jag frågar honom om nästa inköp! Hur som, vi satt oss till bords och fick oss en alldeles magnifik sushi. Stället de har som favorit är mycket litet, jag skulle säga att det finns plats för maximalt 14 personer samtidigt!
Kocken!
Kocken är helt fantasisk och han är riktigt bra på att fixa hem de bästa råvarorna som Tsukiji (Tokyos fiskmarknad) kan erbjuda. Ett exempel är de pilgrimsmusslor vi fick, de jag åt på tisdagslunchen var mycket goda och ganska stora och fina. De vi fick i fredagskväll var fyra gånger större, mera smak, mer mjälla och helt enkelt fantastiska!
Fumio, Yasuku, Tomomi och John. Samt i princip hela restaurangen.

Det som gör stället extra kul är att kocken hela tiden konverserar sina gäster, det är helt klart att han har en fast kundkrets som återkommer. Han hejar glatt och serverar med stor frenesi, skämtar och diskuterar och är verkligen en bra värd. 
Gemytligt och mycket, mycket trevligt!!
Det är lite som om vi satt hemma hos honom och inte på en restaurang. Det var andra gången jag besökte stället, första gången var 2009. Och precis som då så avslutades det hela med att vi fick snacks att ta med hem.  Nått fel på stället måste det väl vara i alla fall? Ok då, kanske priset, det kostar nämligen skjortan, fast absolut inte mer än vad en bra restaurang här kostar och eftersom vi inte går dit varje dag, utan bara vid speciella tillfällen så tycker jag det är klart värt priset!
Resten av helgen då? Klart sömnig!  Jag har tagit det mycket lugnt och mest försökt vila mig i form, allt för BMI tävlingen! Men en sak till, nu har de tredje gästerna bokat resa också! Det är Sara, Mattias och lilla Karin som kommer att komma, de landar 31 Mars och stanna en dryg vecka! Mycket, mycket kul, välkomna!
Nu laga lite mat, jag skriver mera så småningom!
Må gott tills dess!
/Bosse

1 kommentar:

  1. Kul att höra att du har fullt upp, som förväntat :-)

    Gott nytt år och tack för de gamla.

    Hälsningar/ Ingi :-)

    SvaraRadera