söndag 9 januari 2011

Vem? Jag?? En god templare??! (Vecka 19)

Om det hampar sig så att jag har besök och dessutom råkar ha en ledig dag, vad gör jag då? Jo, föreslår en tripp till Asaksa, där ligger Senso-ji templet som är värt ett besök. I synnerhet om man vill ha med sig hem en eller annan souvenir. Sagt och gjort, eftersom måndagen denna vecka var ledig så var det just precis det jag och Stefan gjorde. Och ett par tiotusen andra verkade det som. Det har ju som bekant varit nyår, vid nyår ska alla Japaner gå till antingen ett tempel (Buddhism) ,  eller till ett Shrine (Shintoism), det hör liksom till och ger en bra start på året anses det. Men att det skulle vara så många som ville göra det och just på den dagen jag och Stefan passade på att åka dit, det hade vi inte anat. 
Dom här var framför oss...

Men å andra sidan fick vi båda uppleva lite äkta Japansk tradition, nämligen att sakta, sakta ta sig fram de cirka 200 metrarna mellan första och andra porten fram till templet och väl framme där, slänga en slant och klappa händerna två gånger. 
Och dom här var bakom oss....
Kön mellan portarna gick så sakta så Stefan hann köpa några souvenirer utan att vi nämnvärt förlorade någon plats i kön. Om det var jobbigt? Inte speciellt, förutom att vi inte fått något kaffe, men det löste sig det med så småningom.
Och dom här väntade fortfarande när vi väl kommit fram...

Eftersom tisdagen var Stefans sista dag i Tokyo för denna gång, tyckte vi att vi skulle äta nått kul. Jag bestämde då enväldigt att vi skulle äta Monjayaki, dvs. gå på en restaurang där man lagar maten själv på en stekyta infälld i bordet. Således tog vi oss till Tsukishima där det bokstavligen kryllar av sådana restauranger. Samtliga Monjayaki restauranger där präglas av en ganska rustik inredning, man sitter ofta på träbänkar vars säten kan lyftas och i utrymmet som öppnas lägger man sina ytterkläder. Det är inte bara praktiskt att kunna få undan sådant, det är även ett sätt att skydda kläderna från stekos, för sådant blir det, en masse! 
John lagar monjayaki för hela slanten!
De kläder man har på sig måste helst tvättas efter ett besök, eller åtminstone vädras grundligt, annars så känner man doften av den middag man åt ett par dagar eller veckor efteråt! Varför då utsätta sig för detta? Jo, det är väldigt gott och dessutom fantastiskt kul att laga maten på detta sätt!
Onsdag morgon inleddes med en promenad, Stefan skulle ju tillbaka till Sverige så jag gick med honom till Ueno, därifrån tåget går ut till Narita. Det funkar utmärkt att gå den sträckan, givet att man inte har allt för mycket packning, det hela tar mindre än en kvart. Så ska ni knö er hit, ta tåget från Narita, det går som på räls!
På torsdagen var det dags igen, hela kontoret gav sig iväg för att besöka Kanda Myojin, ett shrine som ligger mellan kontoret och där jag bor. Det var för övrigt Kanda Myojin som var målet för folkvandringen jag visade bilder på i förra veckans inlägg. Hur som, vi gick dit för att, om möjligt, bättra på vår lycka på det monetära planet under 2011. Principen var densamma som vid Asaksa, dvs. vi kastade pengar, klappade händerna och kontemplerade en stund. Vi får se om det fungerar, men det var i alla fall en alldeles utmärkt promenad i fint väder, så lite gott har det redan fört med sig! Och en lyckopil till kontoret blev det också!
Carlo, John, Mikio, Chieko, Fumio och Yoichi vid Kanda Myojin
Helgen sen har varit mycket lugn. En glädjande sak för mig är att jag tror jag är tillbaka på banan med avseende på sömnen. Den senaste månaden har inneburit klara sömnrubbningar, men nu har jag i alla fall lyckats få ett par nätter med oavbruten sömn, så jag hoppas att jag är tillbaka i normalläge nu. I övrigt har jag tokshoppat, tyvärr mest nyttigheter, såsom CD skivor och en ny extern hårddisk. Fast vad jag inte köpt, men starkt funderar på, är en induktionsplatta! Jag har sett flera modeller och dom kostar inte så mycket, så jag ska bara ta med mig Yoichi eller Fumio så jag kan få reda på vad som skiljer dom olika plattorna åt. Allt är ju som bekant beskrivet på japanska. Varför jag funderar på en sådan platta? Jo, kaffe! (?) Saken är den att jag ju tog med mig en mockabryggare från Sverige. Ni vet en sådan där som man fyller vatten i bottenbehållaren, lägger kaffe i mitten, skruvar på den övre behållaren och sedan fyrar på, på plattan. Principen är sedan rent fysisk, dvs. vattnet förångas när det kokar, ångan pressas upp genom kaffet och kondenseras tillbaka till vätska i den övre behållaren, eftersom den ju är kallare. Eller snarare, så ska det fungera, men tyvärr så är det si och så med gasspis och denna princip. Detta på grund av att den övre behållaren blir för varm, så ångan kondenseras inte!  Ve och fasa! Ok, jag har inte provat att fyra på lite mindre låga, men eftersom bryggaren ska fungera på induktion och dom säljer sådana plattor överkomligt så jag tror jag slår till på en sån istället! Hur detta slutar kommer ni att få läsa om senare, nu ska jag förbereda mig för en god natts sömn, så jag orkar ta vara på min lediga dag i morgon. Jo, vi har ledigt 10 januari, varför vet jag inte, men varför undra? Det är ju bara att acceptera faktum och ta sovmorgon vetja!
Mera kommer senare, ha det bra!
/Bosse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar