söndag 23 januari 2011

Nu vet jag hur en packad sill känner sig och nästan framme med kaffet! (Vecka 21)

Åhå jaja, nya upplevelser varje dag, nästan i alla fall. I onsdags så var det dags för min första lektion i Japanska för denna termin, jag går ju om samma kurs som i höstas så jag hoppas nått fastnar denna gång! Hur som, eftersom jag numera går på morgonlektioner, så har jag hamnat i dilemmat att jag måste ta mig upp i svinottan för att hinna till lektionen som börjar redan 08:00 och det tre dagar i veckan. Så håll i er, jag kliver ur sängen så att jag kan lämna lägenheten senast 07:15 för att hinna! Och det är där sillen kommer in, jag tar ju tunnelbana till kursen och det visade sig att den linje som jag har närmast, är mer än fullpackad vid den tiden på morgonen. Jag fick lov att dra in andan när dörrarna stängdes, detta eftersom min mage kom i vägen! Hur det gick att andas? Dåligt, men som tur var så lämnade ganska många tåget redan på nästa station, så efter det var det bara mer än smockfullt. Det som kändes förunderligt var att ingen, vad jag såg i alla fall, blev inknuffad. Det tyder på att tågen kan vara ännu mer välfyllda, men jag har mycket svårt att förstå hur det skulle gå till. När jag kom till kontoret efter att kursen var klar, fick jag reda på att den station där folk lämnade så att jag kunde andas, var den som är närmast ett par av universiteten, det vill säga både lärare och elever trängs för att kunna komma till föreläsningarna. Och som sagt, det var mycket många som lämnade tåget på den stationen, även om massor fortsatte. Det hela gav i alla fall att jag nu kommer att gå i tio minuter för att ta mig till en annan linje, den provade jag i fredags och det var mycket behagligare, den var ju bara fullsatt, så även om det tog lite längre tid kommer jag att använda den vägen i fortsättningen.
I fredags fick jag också med mig hela kontoret på lunchutflykt. Yoichi kände till en asiatisk livsmedelsaffär som inte ligger allt för långt ifrån kontoret och ännu närmare där jag bor. Nu kanske ni undrar varför jag skulle leta efter en asiatisk livsmedelsaffär, är inte alla sådana asiatiska i Japan? Jodå, men de facto så har dom alla ett stort sortiment av japanska varor och ingredienser, så vill jag ha koriander, riktig curry, fisksås i större förpackning än 50ml, kokosnötsmjölk etcetera, då krävs specialbutiker även här. Precis som hemma kan matbutikerna vara någotsånär multikulturella, men söker jag riktiga saker då gäller andra butiker. Hur som, som sagt, i fredags tog vi lunchen i anspråk och uppsökte en butik med allt och ingenting i mat och kryddväg som producerats i Asien. Det var tur att Yoichi var med, annars hade vi aldrig hittat den! Vi gick längs en marknadsgata fylld med små butiker och gatustånd. Helt plötsligt viker Yoichi av, in mellan två sådana butiker. Där var en trång, oansenlig entré som visade sig leda till en trappa och tog man den ned så låg där en magnifik livsmedelsbutik! Kommersen pågick för fullt och vi var alla förundrade över utbudet, men även hur i hela friden folk kunde hitta dit! Utflykten avslutades sedan med att vi intog lunch på min favoritrestaurang, den med där gjorda soba nudlar, mycket smakligt!
Fredagskvällen gick i festtecken, vi hade nyårsparty på kontoret. Låter det underligt? Inte då, januari är fylld av firande för att inviga det nya! Nu på torsdag är vi inbjudna till en annan nyårsfest, men det ska väl ändå vara den sista. Men i alla fall, vi fixade dricka och plockmat och bjöd in kunder och bekanta till kontoret. Mycket trevligt i all sin enkelhet.
Resten av helgen har varit en spegel av förra helgen, mycket sömn och promenerande. Igår besökte jag restaurangen som har fiskkakor på menyn igen. Nej inte sådana som man får i Thailand, utan den japanska varianten. Man beställer helt enkelt en gryta med mer eller mindre innehåll.
En välfylld gryta, klumpen i mitten är rättika!

Jag tog en med nio olika saker och till det beställde jag fyra sorters japansk korv. Det hela smakade mumma, men som vanligt åt jag för mycket. Men en sak som är bra är att jag har fått höra av vår hälsofreak att just sådan mat är nyttig och inte alls så belastande som annan mat i samma mängd. Nåja, möjligen undantaget korven då! Men gott är det!
Hela måltiden.

Idag har jag varit på jakt efter kaffe igen och nu har jag hittat kaffe som är malet så att det ska passa en sådan bryggare som jag har. Hur det fungerade? Sådär, men i alla fall klart bättre resultat än med de tidigare kaffesorterna!
Framtställande av det nästan godkända kaffet!
Jag lyckades sedan läsa mig till att om jag använde induktionshällen, så skulle jag låta vattnet koka upp och sedan, när de första dropparna kaffe landat i behållaren, dra ned på värmen ganska så radikalt. Eftersom jag min vana trogen läste instruktionen efter att jag provat så gjorde jag förstås inte som de beskrev, och nu var dosen koffein redan på mycket hög nivå, så jag ville inte prova igen idag. Men det är ju bra kanske, för då har jag något att skriva om nästa vecka igen! En ny cliffhanger! Hur ska det gå, är Bo utsatt för en komplott av café ägarna i området ELLER ska han kunna bemästra sin egen bryggare så att han slipper gå ut för att hitta kaffe? Spännande fortsättning följer på denna plats, men först laga mat, stryka och uppleva en ny vecka!
Må bra så hörs vi!
/Bosse

1 kommentar: