söndag 2 januari 2011

Slutet på ett gammalt år, men med hopp om ett Gott Nytt! (Vecka 16, 17 och 18)

Jag är just tillbakakommen efter ett par veckor i Sverige. Det var riktigt skönt att få lite vinter, lite riktig vinter menar jag. Här är det som om vi vore i tidig mars månad och inte mitt i vintern. Vi har runt 10 grader varmt, ingen snö, men blixtrande sol och hög luft så att vara ute är väldigt behagligt. Hur som, tiden i Sverige gick fort, lite för fort, jag hann inte träffa alla jag ville träffa, men det kommer ju en sommarsemester också.
Men i alla fall, nu är jag tillbaka här i Tokyo och jag har med mig den första besökaren. Saken var den att jag som vanligt spenderade mycket tid att fika med mina kompisar i Stockholm, och när jag frågade Stefan Bystam vad han skulle göra över nyår blev svaret att han inte hade någon plan. Jag förslog då att han skulle kolla om han inte kunde hänga på och hälsa på i Tokyo ett tag. Sagt och gjort, han hittade biljetter, så även om Ann var den första att boka en resa hit, blev Stefan den förste att anlända. Och det passade extra bra eftersom John och Tomomi inbjudit till nyårsfest och Stefan känner John han med sedan gammalt, så att hänga på den festen var inga problem.
Nyårsparty
Resan gick bra, men jag lyckades bara få cirka en timmes sömn, det gjorde att det blev ganska tungt att arbeta redan samma dag jag landade. Jag tog dock igen det och sov 14 timmar natten mot nyårsafton! De timmarna försvann dock fort för nyårsfesten hos John och Tomomi pågick till cirka 03:00 och efter att jag och Stefan kommit hem via taxi så satt vi och babblade till cirka 06:30… Och jag som skulle vara ute hos kunden igen för att arbeta 12:00, blev det en tung dag igen? Jo gissa, men det gick!
Skumpa någon?

Nyår ja, i Japan är det stort, mycket stort. Det är nu man ska avsluta gamla året, men samtidigt förbereda det nya. Sådana förberedelser inbegriper att besöka de serviceinrättningar som man utnyttjat under året, för att tacka dem för året som varit och önska sig lika bra service under nya året. Dessutom måste man så snart som möjligt besöka ett eller flera tempel. Just det senare blev jag varse, den större gatan utanför där jag bor var halvt avspärrad på nyårsdagens morgon när jag åkte till jobbet. På kvällen förstod jag varför, det var en till synes oändlig ström människor som vandrade på den delen av gatan.
Liten folkvandring
När jag kom hem kollade jag vad som låg i riktingen de gick och det visade sig vara ett tempel. Och nu i morse var det lika mycket människor, om inte fler som vandrade samma sträcka. Märk nu väl, det templet de besöker är inte nått av de stora, där är det så stor tillströmning på folk att de får köa i timtal för att nå fram.
Hej och hå, till templet vi gå
På samma tema hade Stefan Bystam hade en plan att besöka Kejsarpalatset idag, detta på grund av att 2 januari varje år öppnas parken lite mer än vanligt, så man kan få en skymt av Kejsaren när han önskar folket gott nytt år. Men när Stefan passerad palatset i går, såg han de avspärrningar man satt upp för att få folk att köa på rätt sätt och då blev han avskräckt, anstormningen till parken är enorm 23 december (Kejsarens födelsedag) och 2 januari, det vill säga det två dagar per år när mer än vanligt är öppet av parken.
Dagen avslutades med att äta ramen på ett av alla de hak som ligger i närområdet. Detta var speciellt spännande eftersom det helt saknade bilder på vad vi beställde. Stället hade biljettautomat, så vi laddade och sen tryckte vi på måfå. Men som synes gick det bra, vi svullade i oss varsin stor portion nudlar tillsammans med en mycket smaklig buljong.
Nudlar! Gott!!
Allt för nu, mera kommer vid nästa uppdatering!
Än en gång, Gott Nytt År på er!
/Bosse

1 kommentar:

  1. Så är jag tillbaka på svensk jord igen. Jag landade den 5/1 ca 19:00 efter att ha rest i ca 16 timmar. Jag tvingade mig att vara uppe till ca 01:00, då hade jag varit vaken ca 26,5 timme från när jag gick upp i Tokyo. Sedan sov jag i nästan 12 timmar och var trött som bara den på morgonen. Måste varit jetlag. Idag fredag känns det som jag nästan kommit tillbaka igen i normaltid.

    Jag vill passa på att tacka Bosse för en trevlig vecka i Tokyo. Vi hade som sagt en trevlig nyårsafton och vistelsen avslutades med en Teppanyaki måltid där vi själva stog för tillagningen. Klart gott och trevligt.

    SvaraRadera